Jaaroverzicht 2021 - Koeltechnische sector & Vooruitblik naar 2022

De koeltechnische sector in 2021 & vooruitblik naar 2022

Het jaar 2021 was opnieuw een jaar met heel wat uitdagingen want we waren (en zijn) toch nog ver verwijderd van het normale leven dat we voor 2020 kenden. Ondanks de beperkingen die nog steeds van toepassing zijn, hebben we als organisatie mooie resultaten geboekt en ervoor gezorgd dat uw lidgeld meer dan moeite waard was. Hier volgt een jaaroverzicht van 2021.

De koeltechnische sector in 2021

In het HVAC - gedeelte van de sector werd de trend die we in 2020 konden waarnemen verdergezet. De vraag naar airconditioning in residentiële gebouwen bleef groot hoewel men vanaf het 3de kwartaal te kampen had met toeleveringsproblemen. Een volledige analyse kan u hier nalezen.

Naar koeltechnische installaties toe zagen we dat de coronacrisis een duidelijke invloed had. De sluiting van de horeca weerspiegelt zich in de resultaten, zeker in het begin van het jaar. Op vlak van industriële toepassingen konden we kwartaal na kwartaal positieve trends waarnemen.

We zijn als vakorganisatie enorm tevreden met deze tendensen en hopen dat deze zich in 2022 verder doorzetten. Anderszijds werkt dit de vraag naar geschoolde techniekers nog meer in de hand. Inspanningen op vlak van onderwijs blijven noodzakelijk en worden in 2022 één van de prioriteiten van Frixis.

2022 wordt opnieuw een belangrijk jaar voor u en voor Frixis.

Ten eerste staat een interessant project op stapel omtrent INNOVET (innovatie in arbeidsmarktgerichte opleidingen) in het kader van onderwijs, waaraan onze organisatie aan zal meewerken. Schrijf je zeker in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van dit en andere projecten.

Start2Cool wordt verder uitgerold met heel wat schoolbezoeken en een nieuwe module omtrent juryleden en docenten. Hier kan u meer info vinden over dit project

Ook werken we aan een ESF – project om de competenties van een koeltechnieker, die met natuurlijke koudemiddelen werkt, in kaart te brengen. Deze competenties zullen in een later stadium gebruikt worden als basis voor het opstellen van nieuwe leerplannen.

Daarnaast zullen we in 2022 opnieuw seminaries organiseren over onderwerpen die van belang zijn voor onze leden, meer informatie hierover volgt later.

Om de band met de sector nog te versterken, wil ons team ook langskomen bij u, de installateur. Indien u bereid bent om met ons team even samen te zitten om over de mogelijkheden, maar ook knelpunten van de sector, en de rol van Frixis hierbij, te praten, aarzel dan niet om ons te contacteren. Frixis is van u maar is er ook voor u.

• In 2022 hebben we ook de ambitie om de werkgroep installateurs verder uit te bouwen, een Franstalige werkgroep installateurs én een werkgroep exploitanten op te richten. Indien u hiervoor interesse heeft, neem dan zeker contact met ons op!
  • Eveneens hebben we de ambitie om, via de verschillende beroepsorganisaties, de gebruikers te informeren. Werken met gecertificeerde vakmannen is verplicht en essentieel en het is uiteindelijk de eindgebruiker van de installatie is die de verantwoordelijkheid ervoor draagt. In 2021 deden we dat al voor Bakkers Vlaanderen en Keurslager maar dat zijn zeker niet de enige sectoren die niet kunnen voortbestaan zonder koeling.

De beste wensen voor 2022

Verder rest ons alleen nog u een heel prettig eindejaar en een goede start van 2022 toe te wensen. We hopen dat u in 2022 al uw wensen, op zakelijk én persoonlijk vlak, kan waarmaken en dat wij als vakorganisatie voor de koude- en luchtbehandeling in België hieraan kunnen bijdragen.

Lees zeker ook de andere artikels i.v.m. het jaaroverzicht van 2021 >>

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Ontvang gratis onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!