Onze mensen – Thibaud Grommet

Op het einde van elke maand is er “Onze mensen” met interessante en positieve verhalen uit de koude- en luchtbehandelingssector brengen. 

Thibaud Grommet is een jonge koeltechnieker die de passie voor het vak met de paplepel meekreeg. De nieuwe generatie van onze sector is er en met heel veel enthousiasme! 


  • Dag Thibaud kan je jezelf even voorstellen? 

Ik ben Grommet Thibaud. Ik ben geboren in 1997. In mijn vrije tijd ben ik meestal aan het klussen. Dit is een beetje van alles. Van het helpen van vrienden bij de renovatie van hun woning tot het herstellen van koelkasten in ons familiebedrijf.  

Ik heb een graduaat gedaan in automatisatie en robotica. Ik heb mijn studies gedaan via duaal leren. (deels in een bedrijf, deels op de schoolbanken) Na mijn graduaat ben ik gedurende 3 jaar aan de slag gegaan bij het bedrijf Ervac. Dit is een onderneming gekend is als een sterke speler in de industriële besturingen.  

In 2020 ben ik aan de slag gegaan in ons familiebedrijf als koeltechnieker. Ik had onmiddellijk meer interesse in koelinstallaties dan in airconditioning. 

 

  • Wat doet de onderneming Grommet precies en wat is daarin jouw functie? 

Het bedrijf Grommet is gespecialiseerd in de residentiële en professionele klimatisatie, voornamelijk in de tertiaire sector. Wij plaatsen installaties voor koeling, vloerverwarming, warmtepompen, … We zijn eveneens gespecialiseerd in koeltechnieken zoals koelcellen, koelbanken, … en daarnaast wijnkelders zowel voor professioneel als persoonlijk gebruik. Zo behoren bijvoorbeeld een aantal hotels, uitzendbureaus, kleding- en chocoladewinkels tot ons cliënteel. 

Binnen het bedrijf beheer ik nu de hele koel-, vries- en wijnkelderafdeling. Ik zorg voor offertes, reparaties en plaatsing van apparatuur.   

  

  • Jij bent een jonge enthousiaste koeltechnieker. Hoe heb je je opleiding en eerste stappen in het werkveld ervaren? Wat vond je leuk? Wat vond je moeilijk? 

Ik heb het geluk gehad om de eerste ervaringen op te doen in het atelier van mijn groot-vader die het bedrijf 50 jaar geleden oprichtte. Daardoor kon ik van jongs af aan alles uit elkaar halen en in elkaar knutselen wat niet meer werkte. Toen ik een paar jaar later, na alle theoretische grondbeginselen te hebben geleerd, met mijn eerste reparaties begon, was het ingewikkeldste te weten ik moest beginnen. De beste manier om een goede dépanneur te worden is vindingrijkheid en een goede telefonische ondersteuning om u in de juiste richting te wijzen. Het is niet altijd gemakkelijk, en soms niet altijd leuk, maar het is de beste manier om te leren en het is ook heel plezierig om het uiteindelijk alleen te doen.    

  

  • Waarom raad je het beroep van koeltechnieker aan? Wat zijn, volgens jou, de voor- en nadelen? 

Het is uiteraard een zeer veelzijdige baan omdat geen twee reparaties ooit hetzelfde zijn. Elke dag is anders en vereist reflectie. Koeltechniekers worden gewaardeerd door de klant omdat die zonder ons zijn goederen verloren zou zien gaan. Het grootste nadeel is de beschikbaarheid: een probleem kan zich op elk moment voordoen en zal niet wachten tot we ons weekend achter de rug hebben. Je moet dus 7 dagen per week beschikbaar zijn, wat niet altijd makkelijk is. Maar als de passie er is, de wil om te leren en zich te ontwikkelen, wordt dit nadeel snel gecompenseerd door het plezier van het werk.   

  

  • Hoe heb je Frixis leren kennen? Waarom is lid zijn voor jou belangrijk?  

Wij zijn al jaren lid van de UBF en nu van Frixis, na de naamsverandering. Het is belangrijk voor ons om deel uit te maken van een federatie, om gesteund en geholpen te worden door een groep ondernemers die op de hoogte blijft van de laatste nieuwtjes en de wetgeving, op het gebied van koelmiddelen, die voortdurend verandert.   

Training, informatie en projectondersteuning zijn belangrijk voor ons, en dit is wat we verwachten van Frixis. 

 

Thibaud, dank je wel voor dit interview ! We onthouden dat het beroep van de koeltechnieker niet altijd gemakkelijk is maar als de passie en de wil om te leren en te evolueren er zijn, dit snel gecompenseerd wordt door het werkplezier.  


Heeft u zelf een inspirerend verhaal, interessante ervaring of bijzonder project dat u wil delen? We kijken er naar uit om hier meer over te horen! Contacteer ons snel via info@frixis.be of 02 215/18 34. 

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Ontvang gratis onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!