Dit was 2023 – Frixis jaaroverzicht

De coolste mensen verdienen de beste wensen. Daarom wensen we u een gezond en gelukkig nieuw jaar! Voor we u verwelkomen in het nieuwe jaar, blikken we nog even terug op 2023.

Onze leden

Afgelopen jaar mochten we meer dan 100 nieuwe leden verwelkomen binnen de verschillende afdelingen van onze vereniging. We willen hier graag even bij stilstaan en iedereen nogmaals van harte welkom heten. Verder ontvingen we in de 365 dagen van 2023 bijna 500 adviesvragen via e-mail, telefoon, op evenementen, … We helpen u dan ook graag verder! Voor al uw vragen kan u steeds bij ons terecht.

Ontmoetingen met mensen, en mensen samenbrengen maakt ook bewust deel uit van onze strategie. Zo organiseerden we een Nederlandstalig en een Franstalig seminarie in het voorjaar, ons traditioneel jaarfeest in het najaar, een panelgesprek rond World Refrigeration Day, een webinar over de optimalisatie van de vennootschap, …en waren we eveneens aanwezig op heel wat andere evenementen uit de sector. Denk maar aan de Cool&Comfort Happening en evenementen van leveranciers. Directeur, Erik Van Laer, behaalde ook zijn vooropgestelde doelstelling van 2023 en bezocht meer dan 25 koeltechnische bedrijven, overheidsinstellingen, heel wat scholen en opleidingscentra …

We hopen op deze manier dat u ons afgelopen jaar wist te vinden wanneer dit nodig was. Wenst u ook bezoek te krijgen van Erik, stuur dan zeker een e-mail om een bezoek in te plannen.

Mensen uit de sector

Afgelopen jaar lieten we u opnieuw kennismaken met enkele toppers uit de sector. We interviewden Quentin Lagaeysse, Stefanie Goeman, Sébastien Farinotti, Ty Branaman, Marc Gaugain, Marc Vanneste en Debbie Driessens. Lees zeker hun artikel na als u hiervoor nog geen tijd vond en laat u inspireren. Mogen we u volgend jaar interviewen? We nemen hierover graag contact op en kijken uit naar uw seintje.

Projecten

Naast de ontmoetingen waren de lopende projecten dit jaar ook talrijk. Zo werkte Frixis aan een ESF-project rond een opleiding over de monoblock warmtepomp, een digitaal beeldwoordenboek binnen een Appel3-project, een VR-project “Green Goggles”, …

In samenwerking met Hogent werd een project opgestart om HVAC-R richtingen in de kijker te plaatsen aan de hand van een banner. Scholen die lid zijn van Frixis kunnen hieromtrent steeds contact opnemen om een gelijkaardig project op te zetten binnen hun school.

Werkgroepen

Afgelopen jaar breidden we het aantal werk- en stuurgroepen uit. Traditioneel vergaderden de Nederlandstalige installateurs, de leveranciers/fabrikanten van koeltechnische installaties en de leveranciers/fabrikanten van airco’s/warmtepompen 3 à 4 keer per jaar. Sinds dit jaar wordt 4 keer per jaar een vergadering georganiseerd voor Franstalige installateurs en jaarlijks een vergadering voor eindgebruikers en voor de opleidingspartners uit het onderwijs. Zo zorgen we ervoor dat kennis en expertise nog beter verspreid worden, ervaringen worden uitgewisseld, mensen bij elkaar gebracht worden en houden we vinger aan de pols in onze sector. De werkgroep installateurs (NL&FR) ging samen op excursie naar Kasteel de Merode en ging de aquathermie-installatie bekijken die warmte onttrekt uit de slotgracht om het kasteel te verwarmen. We danken alle actieve leden voor hun enthousiasme en bijdragen aan deze vergaderingen.

Heeft u interesse om aan te sluiten bij één van deze vergaderingen, contacteer ons dan zeker!

Overleg

Niet alleen binnen Frixis was er ruimte voor overleg. Frixis bracht eveneens de administratieve diensten van de Belgische gewesten samen in het voor- en najaar. Dit leidt tot constructief overleg wat een uniforme werking over de gewestgrenzen heen moet bevorderen. Ook was er overleg met overheidsorganen over statistiek en analyse binnen de HVAC-R sector wat essentieel is om plannen te maken op lange termijn. De werkgroep rond geluid van buitenunits van warmtepompen met de Vlaamse administratie en de Vereniging van Vlaamse steden en Gemeenten moet er dan weer voor zorgen dat in de loop van volgend jaar richtlijnen alsook tips en tricks worden geschreven in 2024 voor de gemeenten en de installateurs van residentiële warmtepompen. In het kader van de warmtepompen waren we ook betrokken bij het stookolieonderhoudbesluit waar gepraat wordt over het onderhoud van warmtepompen, bij de ontwikkeling van de tool “Is uw woning warmtepompklaar?” en bij de besprekingen rond de Rescert-opleiding warmtepompen

Ook in Wallonië werden we betrokken bij een aantal regeringsinitiatieven.

Ledenvoordelen

Om uw belangen als lid van Frixis nog beter te behartigen, lanceerden we in het voorjaar van 2023 een oproep om voorstellen tot verbetering in onze sector te bezorgen. We kregen heel wat waardevolle input die de basis vormde voor een memorandum. Dit document is ondertussen ter perse gegaan en ligt klaar om voor te stellen aan de politici. Het is immers de bedoeling dat deze voorstellen worden overgenomen in de politieke agenda.

Verder werkten we samen met de landsbond der beenhouwers om slagers in België te sensibiliseren omtrent de administratieve verplichtingen rond hun koelinstallatie. We sloten een sectorovereenkomst af met Reprobel die ervoor zorgt dat u dit jaar minder bijdrage moest betalen rond auteursrechten. Daarnaast was Frixis aanwezig op het Europees overleg van de sector (via de overkoepelende organisatie AREA), waar we overleg volgden en input brachten omtrent de nieuwe F-gasverordening. Dit laatste is nog niet definitief maar, zoals u alvast kon merken, we volgen dit voor u op de voet op.

We organiseerden in het najaar een opleiding “koeltechniek voor niet-koeltechniekers" waar we ruim 20 deelnemers verwelkomden uit alle takken van de sector. In 2024 zal deze opleiding nogmaals georganiseerd worden, eveneens in het Frans. Van zodra we hierover meer details hebben, maken we dit bekend via een nieuwsbrief.

Ook de Green Deal, een project rond klimaatvriendelijke koeling in supermarkten waar Frixis mee initiatiefnemer van is, werd verdergezet. Het deed goed om alle partners opnieuw te ontmoeten tijdens een kennis- en inspiratiedag.

Frixis

2023 betekende voor Frixis een jaar van groei, niet enkel in ledenaantal maar eveneens in organisatie. Zo zette Diederik Vanneste sinds januari mee zijn schouders onder de algemene werking, lopende projecten, adviesvragen, vergaderingen, …

Contacteer ons

Frixis is een vereniging van en voor leden. Daarom kijk we er naar uit om u opnieuw te ontmoeten in 2024. Wenst u één of meer zaken uit dit overzicht van naderbij te bespreken, contacteer ons. Dit kan via info@frixis.be of 02 215 18 34.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Ontvang gratis onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!