Jaaroverzicht 2022

Nu het einde jaar in zicht is, blikken we graag terug op het afgelopen jaar. 2022 was een productief jaar voor Frixis. Tijdens de evenementen en verschillende projecten waren er warme ontmoetingen met mensen uit de sector en het onderwijs. Op naar 2023, waarin we nog meer opportuniteiten willen aangrijpen om de sector vooruit te helpen.

Algemeen

Het Frixis secretariaat heeft niet stilgezeten. In 2022 beantwoordde Frixis 237 adviesvragen van leden. Deze vragen vormden de inspiratie van heel wat nieuwsbrieven. Heeft u vragen, aarzel dus niet en contacteer ons!

Daarnaast verwelkomde onze organisatie 76 nieuwe leden, een positieve trend die we in 2023 hopen verder te zetten.

In 2022 keerden we eindelijk terug naar het normale leven met fysieke evenementen zonder beperkingen! Frixis organiseerden 3 seminaries, één opleiding, een jaarfeest en verschillende werkgroep vergaderingen. Ook op de Cool & Comfort Happening en op Chillventa waren we van de partij. De verschillende stuurgroepen hielden eveneens hun periodieke vergaderingen, al dan in het bedrijf van één van de leden.

Onderwijs & Projecten

Ook dit jaar was het onderwijs vooruithelpen één van de doelstellingen van Frixis. In het InnoVET project (link) stonden de kerncompetenties centraal die de student koeltechnieker nodig heeft om zijn stage succesvol te volbrengen. Het project was er eveneens op gericht om het beroep van de koeltechnieker in de kijker te plaatsen. Het resultaat van dit project kan u terugvinden op de Start2Cool website (link) onder de vorm van webpagina’s met infoteksten, filmpjes en quizes.

Daarnaast werkte Frixis samen met een stuurgroep aan een ESF project (link). Dit kwam er met de steun van de Vlaamse overheid en Europa. Zo kon Frixis een studiebureau aanstellen om onderzoek te voeren naar de competentienoden van koeltechniekers die werken met natuurlijke koudemiddelen. Het resultaat van dit onderzoek wordt gebruikt in een vervolgtraject rond opleidingen en de energietransitie.

Naast het aanvullen van de Start2Cool – website met video’s en informatie voegden we een pagina met koeltechnische opleidingen toe alsook een module waar scholen en docenten/juryleden elkaar kunnen vinden (link). Zo willen we dat Start2Cool één overzichtelijk en waardevol geheel wordt waar scholen, bedrijven en leerlingen echt iets aan hebben. Ook bleven we scholen, en opleidingsinstellingen, (dit jaar voornamelijk in Wallonië) bezoeken om Start2Cool voor te stellen en er zo voor te zorgen dat stagiairs een werkgever kunnen vinden.

Nogmaals een warme oproep aan onze installateurs om hieraan mee te werken. Uw steun en medewerking is van groot belang om meer gekwalificeerde koeltechniekers in de sector te krijgen.

De sector

Via de rubriek “Onze mensen” brengen we inzicht in de job van een koeltechnieker, delen we positieve verhalen en maken we zo onze sector aantrekkelijker. In 2022 kon u in deze rubriek kennis maken met Marc Navez, Helmut Pelzer, Lieven Busschaert, Philip Depoorter, Dominique Köttgen, Thibaud Grommet en Herwig Coppens.

Tijdens de Algemene Vergadering werd een nieuwe voorzitter (link) verkozen. Herwig Coppens zal voortaan de rol als Voorzitter op zich nemen. Deze Algemene Vergadering aangevuld met een jaarfeest waar we meer dan 115 aanwezigen begroetten.

De allerbeste wensen voor 2023

We sluiten dit overzicht graag af met de beste wensen voor het nieuwe jaar.
We hopen dat u 2022 op een mooie manier kan afsluiten en dat u 2023 vol goede moed en met veel succes kan starten.

Heeft u vragen, aarzel dan niet om beroep te doen op onze dienstverlening. We helpen u graag verder, ook in 2023: 02 218 18 34 of info@frixis.be

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Ontvang gratis onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!